Monday, October 14, 2013

Fahaman Buddha dalam dunia hari ini

Sekiranya kita bertanya,  bagaimanakah praktikal atau rasionalnya corak fahaman penganut fahaman Buddha? Adakah benar fahaman pada hari ini mengurus untuk menubuhkannya sebagai agama dunia. Bagaimanapun, fahaman Buddha tidak pernah dalam mana-mana sejarahnya,  dalam membentuk untuk menjadi agama yang universal yang akan mendominasi bangsa dan urusan dunia. Ini mempunyai persamaan dengan agama-agama lain di dunia dalam keadaan keagamaannya selepas peningkatan Kristianiti dan kedatangan Islam, Hindu, Zarathustra dan Yahudi. Agama-agama  ini tidak akan diangkat sebagai kekuatan dunia untuk membuka masa depan dan hanya mungkin berlingkar di kalangan bangsa dan puak mereka sahaja.

Dalam hal fahaman Yahudi, ianya adalah lingkungan agama kebangsaan hanya untuk satu bangsa yang hidup di sekitar tanah yang dikenali sebagai Diaspora; dan tidak boleh menyebarkannya kepada bangsa lain di dunia. Fahaman Zarathustra pula, menjadi agama yang terlalu kebangsaan ianya tidak sama dengan Yahudi, ianya merujuk kepada budaya dan tradisi sifat-sifat peribadi bangsa Parsi purba, dan tidak boleh diangkat kepada bangsa lain di dunia.

Perkara sama juga dapat disebut kepada fahaman Buddha, yang tidak mempunyai misi roh penyelamat (salvic) yang diperlukan untuk diterima sebagai agama universal. Tidak diragukan lagi mengapa fahaman Buddha berkembang pada abad kemudiannya ke China, Jepun dan Asia Tenggara, seperti yang dilakukan oleh agama Hindu sebelumnya, tetapi tidak memerlukan mana-mana misi semangat penyelamat. Tambahan, pengaruh tradisi fahaman Buddha hanya bertahan di kalangan kawasan orang-orang menyeleweng tentang ketuhanan.

Untuk mengatakan bahawa peperangan dan keganasan adalah asing daripada konsep penganut fahaman Buddha sebenarnya tidak betul dari segi sejarah. Menerusi sejarah fahaman Buddha, pengikutnya telah banyak terlibat dengan keganasan perang dan penaklukan. Ketua Zen Shaku Soen (1859-1919) mengarahkan penganut Buddha untuk membunuh "syaitan Kristian" dalam peperangan Rusia-Jepun (1904-1905). Dia pernah mengatakan bahawa  peperangan bukanlah pembunuhan secara tepat sesama manusia,  tetapi mereka berperang dengan syaitan. Pencabulan Nanking juga adalah satu lagi insiden yang melibatkan penganut Buddha, di mana berjuta orang China telah diperkosa dan beribu-ribu bayi telah dibunuh sama.

Ianya juga tepat untuk mengatakan bahawa fahaman Buddha telah berkata tiada apa-apa tetapi kembalilah kepada masyarakat. Sejak keinginan adalah akar kepada penderitaan di dunia, adalah tidak perlu untuk seseorang berusaha ke arah lebih baik dan memajukan masuarakat, kerana hidup ini adalah seringkas fahaman agama mereka. Ini telah menjadikan mereka tidak sedar telah melihat hidup mereka dengan pesimis yang mendalam. Sikap ini telah tersebar dalam masyarakat fahaman Buddha atau pra-bangsa yang unggul penganut fahaman Buddha. Dalam sejarah moden, tidak ada bangsa penganut fahaman Buddha yang tidak menerap prinsip-prinsip demokrasi atau dapat mengekalkan pemerintahan yang baik buat jangka masa panjang. Secara dekatnya, kesemua bangsa penganut fahaman Buddha pada hari ini banyak dipengaruhi sikap diktator, junta tentera atau rejim komunis. Pada fahaman yang tidak terpengaruh dengan ideologi yang disebutkan pasti telah terpengaruh dengan sekuralisme Barat yang berterusan memandang Islam sebagai pencabarnya dalam pandangan dunianya.

Penganut fahaman Buddha di Barat akan mempertikai bahawa fahaman Buddha telah "menarik" intelektual dan cendekiawan Barat untuk mengambil falsafah metafizik fahaman tersebut, dan menunjukkan ini adalah bukti betapa fahaman ini pragmatik dari segi dinamik dan tidak dihadiri oleh orang biasa kerana ianya tidak bermaksud dibenarkan untuk mereka.

Rujuk halaman 295-297 dalam buku Islam, Pelbagai Agama dan Kepercayaan untuk lebih lanjut.

No comments: