"Maka yang demikian (sifat-Nya dan kekuasaan-Nya) ialah Allah, Tuhan kamu yang sebenar-benarnya; sesudah nyatanya sesuatu yang betul dan benar, maka tidakkah yang lain daripada itu salah dan karut sahaja? Oleh itu, bagaimana kamu dapat dipesongkan dari kebenaran?" (QS, 10:32)
Pada masa lepas, Islam telah mengiktiraf bahawa Allah telah menghantar para utusan kepada pelbagai kaum manusia dengan tugas untuk mengajar dan menyedarkan mereka bahawa wujudnya Pencipta. Dengan itu, setiap Nabi membawa ajaran dalam bahasa bangsa mereka. dan ajaran ini berbeza dari segi arahan, ahkam dan undang-undang di antara satu sama lain: tetapi pada dasarnya mempunyai maksud yang sama. Oleh kerana itu, semua kaum Muslimin wajib mengakui kewujudan Tuhan yang Satu, iaitu Allah SWT, Tuhan Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Mencipta dan Mengekalkan ke atas semua yang wujud. Dia tidak mempunyai hubungan secara fizikal di antara semua benda yang dicipta termasuklah kejadian manusia dia atas muka bumi ini. Dia juga tidak mempunyai permulaan dan pengakhiran. Allah tidak dimensi fizikal seperti lapar, tidur ataupun rehat dan Dialah yang memberikan kesemua ini kepada setiap makhluk yang diciptakan-Nya.
Sebelum ini kita ada menyenaraikan semula fahaman Buddha yang adam pada sesetengah bahagian ada menyebut kepercayaan aties kurang mempercayai tuhan. Adalah tidak tepat jika kita mengatakan penganut Buddha secara keseluruhan menolak kepercayaan kepada dewa. Ajaran Mahayana menerima idea penyembahan dewa-dewi dalam doktrin Trikaya, dan Fahaman Buddha Tibet, menerima idea "penjelmaan penunggu" mengikut konsep baddhisatvas. Lagipun, penganut Buddha yang mengatakan mereka adalah "aties" yang hanya mengamalkan ideologi ajaran Buddha, akan tunduk menyembah menghadap imej Buddha kerana menjadi amalan ajaran mereka. Walaupun mereka akan berkata seperti apa yang mereka sebut sebagai "penghormatan" dengan menyembah kepada sekeping batu, emas ataupun tanah liat dan pada masa ini mereka kelihatan tidak munasabah lagi. Secara zahirnya, ajaran Buddha tidak menggalakkan penyembahan secara terbuka, tetapi ia juga tidak melarang atau menyuruh atau mengamalkannya.
Secara jelasnya, penyembahan dalam fahaman Buddha telah menjadi satu bahagian dalam "keagamaan". Ini adalah untuk menambahkan kasih sayang agar ianya menggembirakan Buddha, dan ini adalah akar kepada kegembiraan peribadi yang dikenali sebagai bhakti, dengan menyatakan agama kemanusiaan sebagai keinginan manusia yang berkekalan. Sekitar kematian Buddha pada penghujung abad ke- 6 SM, pengikutnya merasai perlu kepada adanya sesuatu benda untuk memperingatinya, tetapi mereka belum merasai ukiran patung adalah satu perkara yang betul untuk memperingati beliau sejak dia tidak lagi wujud dalam perasaan biasa di nirwana. Bagaimanapun, kecintaan terhadap Buddha disemaikan dengan merentasi masa dan perasaan ini sungguh kuat sehinggalah kurun pertama sebelum Masihi muncullah patung Buddha yang pertama di Gandhara di utara India dan Mathura di Sungai Jumna.
Pada zahirnya, konsep bhakti (penumpuan) ini meresap kepada setiap sekolah ajaran fahaman Buddha isme. Sebagai contoh, dalam fahaman Buddha Tibet, kedudukan Dalai Lama (Lama yang perkasa atau lautan kebijaksanaan) adalah setaraf dengan jelamaan Tuhan. Justeru itu, pentafsiran mengikut konsep doktrin bodhisattva: apabila Buddha meninggal dunia, penggantinya mesti diambil dari kalangan bayi yang baru lahir dalam masa sejam kematiannya. Setelah dijumpai, bayi tersebut akan disytiharkan sebagai penjelmaan Dahal Lama. "Tuhan" baru ini semestinya seorang bayi lelaki, yang dipilih dengan menggunakan undang-undang Urutan Chubilganic (perubahan melalui penjelmaan).
Keluarga dari kalangan kebanyakan menjadi pilihan agar mereka tidak mempengaruhi Dalai Lama yang baru dengan pertalian darah mereka. Secara kasarnya, pemilihan bayi lelaki tersebut adalah mengikut amalan sisa-sisa fahaman shamanistik, kepercayaan penganut awal Buddha dan latihannya serta pendidikan yang memberi kuasa yang besar dan dipengaruhi oleh golongan sami yang mengamalnya. Bagaimanpun, penganut Buddha di luar Tibet, keseluruhannya menganggap Dalai Lama sebagai Ketua Semangat dan secara umumnya tidak menganggap Dalai Lama sebagai Tuhan.
Sila rujuk halaman 281-283 dalam buku Islam, Pelbagai Agama dan Kepercayaan dengan lebih lanjut.
No comments:
Post a Comment