Islam selepas Nabi Muhammad SAW ini asasnya adalah sama dengan Islam sebelum Nabi Muhammad dan semasa Nabi Muhammad khususnya tentang ajaran Tauhid yang Tuhan itu Satu dan kita wajib mempercayai-Nya sebagaimana yang dijelaskan oleh para nabi dan rasul yang disebutkan dalam al-Quran yang antaranya Adam, Nuh, Idris, Musa, Ibrahim, Ismail, Isa dan Muhammad.
Bagaimanapun, selepas beberapa abad ada cabang-cabang tertentu yang dibawa dalam Islam yang telah ditafsirkan mengikut fahaman yang dibawa dalam Islam yang telah ditafsirkan mengikut fahaman para ulama yang masing-masing ahli dalam bidangnya. Umpamanya, wujud mazhab-mazhab dalam Islam seperti Hanafi, Hanbali, Maliki dan Shafie. Bagaimanapun, asas penting dalam Islam iaitu Rukun Iman dan Rukun Islam adalah sama. Namun wujud juga mazhab Syiah yang agak jauh sedikit bezanya dengan mazhab-mazhab tadi. Dalam konteks ini, HAMKA menjelaskan bahawa empat imam bergilir setiap waktu bersembahyang jemaah kerana masing-masing pengikutnya tidak mahu berimamkan imam daripada mazhab lain, biarpun sesama Islam.
Pada tahun 1925, setelah negeri Makkah dikuasai oleh Ibnu Sa'ud, sembahyang berjemaah di Masjidil Haram itu dijadikan hanya satu kali di setiap waktu. Kata HAMKA, "Syukurlah Raja Abdul Aziz Ibn Sa'ud bertindak menyuruh satukan sembahyang kembali. Sekian lama Parsi (Iran) dengan Arab bermusuhan kerana berlainan mazhab, tetapi pada tahun 1931 ketika terjadi kongres Islam di Palestin, ulama-ulama Ahli Sunnah telah mempersilakan Mujahid Mazhab Syiah yang terkenal dari Najaf (Iraq) menjadi imam sembahyang berjemaah, iaitu Maulana Al-Kasyif Al-Ghitha. Adakah ini satu masalah darurat?
Pengajaran daripada ini, Islam boleh bersatu dan bekerjasama rapat di antara mazhab Sunnah dan Syiah. Dengan ini, semoga akan terlepaslah kongkongan jerat kaum orientalis untuk memecah-belahkan umat Islam seluruhnya. Malah Nabi Muhammad pernah bersabda bahawa umatnya akan berpecah kepada 73 pecahan dan daripada itu hanya satu pecahan sahaja yang akan masuk syurga iaitu pecahan yang mengikuti kepada pegangan baginda (Nabi Muhammad SAW) dan sahabatnya.
Dalam konteks Islam sekarang berbanding dengan agama-agama lain selain daripada yang dinyatakan di atas ada juga wujudnya persamaan dengan kepercayaan lain seperti Buddha, ajaran Konfucianisme dan Hindu. Mungkinkah Sidharta Gautama Buddha dan juga pengasas agama Hindu itu adalah salah seorang daripada rasul yang dikatakan 313 orang itu? Satu penyelidikan khusus tentang perbandingan agama mungkin boleh menjawabnya secara lebih baik.
Soalan ini masih tidak dapat dijawab sehingga sekarang. Bagaimanapun, ada pendapat yang mengatakan perkataan Brahma di dalam kitab Veda (Hindu) itu mungkin berasas daripada perkataan Abraham (Nabi Ibrahim). Huruf A di depan itu terhilang, tinggal B dan A pula diletakkan di belakang manakala A di tengah (ham) itu terhilang, jadilah ia perkataan Brahma. Manakala Dewi Saraswati dalam kitab Veda itu mungkin Sarah (isteri pertama Ibrahim). Manakala Manu atau Manuh dalam kitab Veda itu juga adalah Nabi (Nabi Nuh). Apa yang menarik lagi di sini ialah undang-undang Manu mungkin tidaklah jauh bezanya dengan ajaran Islam, Kristian dan Yahudi.
Rujuk halaman 17-18 dalam buku Islam, Pelbagai Agama dan Kepercayaan untuk lebih lanjut.
No comments:
Post a Comment