Wednesday, December 18, 2013

Keraguan Tentang Apakah Nabi Isa Yang Disalibkan

Apabila mengikuti beberapa kitab suci Kristian adalah ragu sekali sama ada yang disalib itu Nabi Isa atau pengkhianat kepada Nabi Isa iaitu Judas Iskariot. Pada malam sebelum terjadinya Pensaliban itu Luke, Mark dan Matthew meriwayatkan Nabi Isa beberapa baris doa Nabi Isa, manakala John pula menyatakan khutbah Isa sebanyak 6 halaman (John: 14-17). Soalnya di sini perbezaan doa yang sedikit dan khutbah yang panjang. Bagaimanapun, konsepnya bolehlah diterima bahawa Nabi Isa memohon pertolongan daripada Tuhan untuk menyelamatkan diri pada keesokannya. 

Pertanyaan Nabi Isa kepada Judas: "Untuk itukah engkau datang?" (Matthew: 26:50). Ini tidak disebut oleh Injil-Injil lain. Celaan Nabi Isa kepada Judas pula hanya disebut dalam Luke (Luke, 22:48), tiada dalam Injil-Injil lain. Di samping itu, tentang pengikut-pengikut Nabi  Isa meminta izin daripada Nabi Isa untuk menyerang hanya dalam Injil Luke sahaja yang menyebutnya (Luke, 22:49). Begitu juga tentang perajurit: "Para perajurit datang mencari Jesus lengkap dengan tentera, suluh dan senjata." (John: 28). Hanya John sahaja yang menyebutnya. Perajurit bertanya tentang Nabi Isa. Nabi Isa menjawab, "Akulah Dia." (John, 18:5). Kenyataan, "Kemudian para perajurit mundur dan jatuh ke tanah." (John, 18:6). Ini hanya John sahaja yang menyebutnya.

Ketika para tentera menangkap Nabi Isa, "Matthew meriwayatkan bahawa semua murid (Isa) melarikan diri (Matthew 26:56). Jadi tiada siapa di antara para muridnya itu menyaksikan apakah benar Nabi Isa atau Judas yang hampir menyamai Nabi Isa dan yang mengkhianati Nabi Isa itu disalibkan? Lagi pula, "Penyaliban dilangsungkan pada jam tiga." (Mark, 15:25). Di saat penyalibannya, kegelapan meliputi daerah itu sejak jam enam hingga jam sembilan." (Matthew,27:45), (Mark. 15:33), (Luke, 23:44). Apakah masa itu telah ada perakam waktu iaitu jam? Mungkin dapat diragui penyelidik). "Setelah kematian orang yang disalib, terjadi gempa bumi." (Matthew, 27:51). Hanya Matthew sahaja yang menyebutnya, Injil lain tidak menyebutnya. "Setelah kematian orang di salib, kubur-kubur terbuka dan ramai orang kudus yang telah meninggal bangkit." (Matthew, 27:52). Hanya Matthew sahaja yang menyebut, Injil lain tidak menyebutnya.

Persoalan yang ditimbulkan di sini ialah yang menimbulkan keraguan dalam aspek penyaliban ini, di antaranya yang penting ialah sejauh manakah kesasihannya Nabi Isa ini disalibkan? Apakah mungkin peristiwa-peristiwa yang begitu pentung seperti peristiwa:

a. Perajurit jatuh ke tanah, John sahaja menyebutnya.
b. Gempa bumi hanya Matthew sahaja yang menyebutnya.
c. Kubur terbuka dan orang-orang kudus bangkit hanya Matthew sahaja menyebutnya.

Para penulis kitab Injil dalam aspek ini pun bukanlah menyaksikannya sendiri. Hanya mendengar cerita sahaja, itu pun berpuluh-puluh tahun kemudian baru dicatatkan di samping yang terdapat pada hari ini adalah yang terjemahan sebab yang asalnya telah hilang sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini. Dalam Islam ada mengesahkan bahawa sesungguhnya kekeliruan yang dihadapi oleh kaum Kristian tentang penyaliban ini bahawa Nabi Isa sebenarnya tidak mati di tiang salib. Orang yang mati itu ialah orang yang menyerupai Nabi Isa.

Rujuk halaman 78-79 dalam buku Mengapa Kami Kembali ke Islam.

No comments: