Dalam agama Buddha, mereka melarikan diri daripada penderitaan tetapi apa yang ditimbulkan oleh mereka ialah setakat mana memohon daripada patung yang dibuat oleh manusia sendiri yang tidak mempunyai apa-apa kuasa itu boleh memberi pertolongan kepadanya. Di samping itu, mereka juga difahamkan Buddha tidak pernah menyuruh membuat patungnya untuk disembah tetapi sekarang penganut Buddha menyembah patung. Buddha tidak mempercayai Tuhan, apabila mati dikatakan bahawa wujud kelahiran semua mengikut tahap baik buruk seseorang itu di dalam kehidupannya.
Sekiranya baik, dia akan dilahirkan semula pada taraf yang baik. Begitulah pula sebaliknya. Dalam keadaan ini mereka akan keliru dengan agama Hindu. Agama Hindu juga bila mati rohnya akan menjelma semula dilahirkan dalam jasad orang lain mengikut tarafnya. Kiranya amalannya itu baik, mungkin ia akan dilahirkan dalam golongan Brahman. Kalau tidak baik, mungkin pada golongan Shudra (hamba). Dengan kekeliruan ini, pengikut agama Buddha perasaan kurang yakin itu bertambah memuncak bilamana mereka sering mendengar kemurniaan agama Islam di akhbar, tv dan radio, juga melalui kawan-kawan lantas keinginannya terpaut kepada agama Islam.
Bagi yang beragama Hindu pula, pegangan kepada agama asal itu longgar kerana mereka sebenarnya dalam kekeliruan. Mereka mempunyai ketua tuhan, banyak tuhan, malah sehingga beratus-ratus ribu tuhan. Dalam banyak-banyak tuhan itu, dikatakan ada pula satu Tuhan yang paling tinggi iaitu Tuhan yang satu. Ini bermakna, ia sama dengan Islam yang sejak mula lagi menegaskan bahawa Tuhan itu satu, tidak diperanakkan dan tidak pula ia beranak. Tiada isteri sepertimana dalam tuhan-tuhan Hindu.
Kedua-dua agama ini menyembah patung. Bezanya dalam ajaran Buddha hanya menyembah satu patung iaitu patung Buddha, tetapi dalam agama Hindu menyembah banyak patung, mengikut keperluannya. Ramai di antara mereka apabila menggunakan logik, pegangan terhadap kedua-dua agama ini agak longgar. Apabila bersua dengan Kemurniaan Islam, keinginan itu terus memuncak untuk memeluk Islam. Bagi mereka yang terdiri daripada agama lain, faktor kelonggaran terhadap agama asal ini menunjukkan respon daripada sampel lelaki tidak ada, yang ada hanya daripada sampel perempuan. Ini terdiri daripada Bumiputera (orang asli, bumiputera Sabah dan Sarawak dan juga bangsa-bangsa lain yang juga ada dalam sampel ini).
Bagi mereka, kelonggaran ini adalah disebabkan oleh kerana menganut agama hanya secara tradisi, kebanyakannya tidak faham pun tentang agama mereka. Cuma agamanya itu ada pada nama sahaja. Bagi golongan perempuan, faktor kekeliruan ini amat penting sehingga mencapai pada tahap Cemerlang. Ini bermakna golongan wanita ini banyak ikut-ikutan sahaja dalam konteks kepercayaan terhadap agama asalnya berbanding dengan lelaki yang amnya lebih kuat pegangan terhadap agama asal mereka.
Bagi mereka yang tidak mempercayai agama pula, kebanyakannya cuma mengikut kepercayaan tradisi ibu bapa mereka. Ini banyak berlaku di kalangan kaum Bumiputera Sabah dan Sarawak serta kaum Cina. Ada di antara mereka kuat berpegang kepada tradisi ini sehingga samapi ke tahap cemerlang tetapi bilangannya amatlah kecil. Bagaimanapun, apabila ia mengetahui tentang kemurniaan Islam, dengan persekitaran yang kondusif dan sebagainya faktor-faktor lain yang tersebut di atas, akhirnya mereka memeluk Islam.
Walau bagaimanapun, kekeliruan ini tidak begitu menonjol bagi kebanyakan sampel. Tidak seperti faktor lain, faktor ini juga signifikan. Walau pada tahap yang minima tetapi potensinya cukup besar untuk mempengaruhi mereka kepada Islam. Dengan ini, penyelidikan secara lebih khusus tentang perbandingan agama iaitu agama Kristian, Buddha, Hindu dan Islam perlu ditonjolkan. Dengan ini, pasti ia akan berpihak kepada Islam.
Rujuk halaman 118-119 dalam buku Mengapa Kami Memeluk Islam untuk lebih lanjut.
No comments:
Post a Comment