Tuesday, August 27, 2013

Al-Qur'an adalah ditiru daripada Bible (Kristian) dan kitab Yahudi

Ada sesetengah pengikut Kristian mengatakan Nabi Muhammad mempelajari Al-Quran daripada seorang tukang besi yang beragaama Kristian dan berbangsa Rom, yang pada masa itu tinggal di luar kota Mekah. Nabi Muhammad pernah berjumpa dengan lelaki tukang besi itu tetapi ini adalah urusan untuk melihat pekerjaannya.

Tuduhan ini sebenarnya telah berlaku selepas Nabi berjumpa dengan lelaki itu. Sehubungan dengan ini, turunlah ayat Al-Quran, surah An-Nahl, 16:103 yang bermaksud; "Dan sesungguhnya Kami (Allah) mengetahui bahawa mereka berkata, "Sesungguhnya Al-Quran itu diajar oleh seorang manusia kepadanya (Muhammad SAW)" padahal bahawa orang yang mereka tuduhkan bahawa Muhammad SAW belajar kepadanya ialah bahawa Ajam (bukan Arab) sedang Al-Quran itu adalah bahasa Arab yang terang".

Alasan mereka yang menuduh itu tidak sekali-kali munasabah kerana adalah mustahil bahasa Arab dalam Al-Quran yang begitu indah dan tinggi nilainya itu diajar oleh orang yang bukan bangsa Arab dan tahu hanya sedikit sahaja bahasa Arab. Alasan ini samalah dengan orang Jepun yang hanya tahu sedikit sahaja bahasa Inggeris (English) mengajar Pujangga (sasterawan) Inggeris William Shakespeare yang amat terkenal.

Di samping itu ada pula tuduhan yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad SAW telah mempelajari Al-Quran daripada Waraqah ibn Naufal yang buta (sepupu Khatijah R.A. iaitu isteri pertama Nabi Muhammad SAW) yang mahir dalam kitab Kristian New Testament (Perjanjian Baru). Sebenarnya perhubungan Nabi Muhammad SAW dengan para pendeta Yahudi dan Kristian amatlah terhad di kota Mekah ini. Pertemuan Baginda (Nabi Muhammad SAW) buat pertama kalinya iaitu semasa Waraqah sedang beribadat di depan Kaabah. Peristiwa ini pula adalah sebelum Baginda menjad Rasulullah. Waraqah mencium dahi.

Pada masa itu, Baginda amatlah terkenal di kota Makkah sebagai seorang yang baik dan jujur (Al-Amin). Apabila Baginda  menerima wahyu yang pertama, Baginda sekali lagi berjumpa dengan Waraqah di mana Waraqah menenteramkan jiwa baginda dengan mengatakan bahawa roh yang datang berjumpa dengan Baginda itu mempunyai ciri-ciri malaikat Jibrail. Tiga tahun selepas itu, Waraqah meninggal dunia. Nabi terus menerima wahyu selama 13 tahun di Makkah dan sepuluh tahun di Madinah. Sedangkan perhubungan Waraqah dengan Nabi Muhammad cuma tiga tahun sahaja mana mungkin orang yang telah mati boleh mengajar Nabi Muhammad SAW berterusan di Makkah (sepuluh tahun lagi) dan di Madinah (juga sepuluh tahun)?

Untuk penjelasan lanjut, sila rujuk halaman 161-162 dalam buku Islam, Pelbagai Agama dan Kepercayaan mengenai topik ini.

No comments: