Tuesday, April 22, 2014

Pengumpulan fakta dan sumber rujukan Bible (Gospels)

Ada empat Gospel penting yang terkandung dalam Bible iaitu Matthew, Mark, Luke dan John. Para penganut Islam juga cukup berminat bilamana dalam Gospels ini ada menyebut tentang Jesus (Isa a.s.). Biarpun begitu bila diteliti, Gospels ini banyak keraguannya. Fakta pentingnya ialah Gospels ini ditulis empat puluh ke lapan puluh tahun selepas berlakunya peristiwa penyaliban Jesus berasaskan kepada dokumen asal yang sekarang ini sudah tiada lagi. Para sarjana Bible mengenal pasti setengah daripada dokumen asal ini adalah sepertimana berikut:

1) "Q" (German, Quelle = "Sumber"), satu dokumen dalam bahasa "Aramaic" yang telah hilang telah sampai ke para penulis Gospels yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Greek.
2) 'Urmarcus' = Primative Mark, draf Gospel Mark yang ditulis berasaskan perbincangan Peter tentang Jesus; dan
3) "L", satu perhimpunan laporan mengenai Jesus yang digunakan hanya oleh Luke.

Satu perbandingan tentang Gospels, akan membuktikan bahawa para penulisnya tidak akan teragak-agak menggunakan dokumen yang telah hilang itu, mengubah mengikut penyesuaian keadaan dan mungkin bagi kepentingan masing-masing. Untuk ini, buktinya boleh diteliti sepertimana berikut:

1. Gospel yang pertama, ditulis ialah Gospel Mark. Ianya ditulis di Rome paling kurang 40 tahun selepas apa yang dikatakan peristiwa Penyaliban Jesus. Gospel yang kita dapati sekarang ini ialah dikatakan telah dikembangkan dari versi ' Urmarcus' sebagaimana Papias, penulis awal Kristian telah mencatatkan yang bermaksud, bahawa John pernah berkata, bahawa Mark yang menjadi jurubahasa Peter telah mencatatkan secara tepat apa yang ia dapat ingat. Bagaimana pun ianya tidaklah mengikut secara tepat yang dapat dikaitkan dengan ucapan atau ajaran Jesus. Ia tidaklah mendengar sendiri dari Jesus dan juga tidaklah bersama dengan Jesus; tetapi sebagaimana yang dijelaskan ianya bertugas dengan Peter yang telah menyesuaikan ajarannya dengan apa kemahuan para pendengarnya, dan tidaklah sepertimana catatan secara terus daripada ajaran Jesus.

Adalah tidak mungkin kalau dikatakan Urmarcus dikembangkan dan disemak oleh Mark sendiri bagi melengkapkan Gospel of Mark seperti yang ada sekarang atau oleh orang lain. Berkaitan dengan ini komen daripada Dr. C.J. Cadoux, Prof. dalam sejarah gereja di Oxford mengenai cara dan pengumpulan Gospel ini adalah agak menarik iaitu sepertimana maksudnya berikut:

"Ia ditulis selepas kesyahidan Peter (65 M), dan masa itu Mark sebenarnya bukan murid Jesus dan jelas sekali tidak ada langsung hubungan dengan murid Jesus yang berpengetahuan yang boleh disemak naratifnya. Keadaan ini menjadikan sepanjang sisi karangan itu hidup dengan pelbagai tanda ketepatan di samping dengan bilangan tanda-tanda kejahilan dan ketidaktepatan".

2. Gospel keduanya, Gospel of Matthew ditulis dalam bahasa Greek di Antioch kira-kira 90 M. Penulisnya paling kurang menggunakan dua dokumen yang telah hilang, iaitu "Q" dan 'Urmarcus'. Sebenarnya tidak ada pakar kajian dalam aspek ini, yang bebas dan bersetuju untuk mengakui Gospel ini adalah hasil daripada Matthew murid Jesus.

3. Gospel ketiga, Gospel of Luke, dipercayai ditulis kira-kira 80 M , untuk "The most excellent" Theophilus, yang berkemungkinan seorang pegawai tinggi dalam kerajaan Rome. Penulis ini dikatakan agak mesra dengan golongan bukan Yahudi. Ianya juga adalah rakan sepengembaraan dengan St. Paul, menggunakan sekurang-kurangnya tiga dokumen yang telah hilang itu. Dua daripadanya ialah sama dengan yang digunakan oleh penulis Gospel Matthew; dan satu lagi itu ialah daripada dirinya sendiri. Luke dalam menyamakan larasnya dengan Paul dalam Gospel ini telah pergi lebih jauh dengan kebebasannya mengatasi penulis Gospel Matthew.

4. Gospel Mark, Matthew dan Luke dikenali juga sebagai "The Synoptic Gospels", kerana ketiga-tiga Gospel ini merujuk kepada dokumen yang telah hilang dimana wujudnya persamaan di antara ketiga-tiga Gospel ini; Tetapi Gospel John, adalah berlainan sekali. Penulis Gospel ini lambang ketuhanan, perkataan atau pun sebab daripada Tuhan yang mencipta alam dikatakannya telah menjelma dalam diri Jesus. Gospel ini ditulis di Ephesus atau berhampirannya dan dijangkakan ditulis pada tahun 110-115 M. Penulisnya, tidak diketahui; tetapi penulisan ini adalah condong sebagai wakil golongan Yahudi yang menentang Jesus. Sebenarnya tiada pakar bebas dalam hal ini mengiktiraf yang Gospel ini sebagai hasil usaha John (anak kepada Zebedee) yang menjadi murid Jesus. Cendikiawan Bible zaman moden ini juga meragui tentang ketulenan Gospel ini bukan sahaja kerana pandangan penulis yang diluahkan dalam Gospel ini, tetapi juga tentang perkataan-perkataan Jesus yang dipetiknya. C.J.Cadoux menjelaskan bahawa ucapan-ucapan dalam Gospel ini sangat berbeza dengan Gospel Synoptics (Mark, Matthew dan Luke).

Rujuk halaman 128-131 dalam buku Satu Perhitungan : Islam-Kristian untuk lebih lanjut.

No comments: