Monday, May 5, 2014

Penyaliban Jesus

Ada 4 Bible (Gospel / New Testament) yang penting dapat ditinjau dalam soal kisah penyaliban Jesus ini iaitu Matthew, Mark, Luke dan John. Semuanya berbeza antara satu sama lain. Sila teliti keempat-empat ini setiap satu yang membawa temanya secara tersendiri dengan dua makna yang bertentangan sepertimana berikut:

i. Rela di Salib secara menyerah (Luke,23:46),
Maksudnya: "lalu Jesus berseru dengan suara lantang: Ya Bapa, aku serahkan diriku ke dalam tanganMu". Setelah berkata demikian dia pun meninggal".

ii. Rela disalib di samping pohon hapuskan Dahaga (John, 19:28-30), Maksudnya: "Jesus tahu bahawa sekarang semuanya selesai dan supaya apa yang tertulis di dalam Al Kitab berlaku, dia berkata : "Aku dahaga." Di situ ada sebuah mangkuk yang penuh dengan Wain murah. Bunga karang dicelupkan ke dalam wain yang murah itu kemudian dicucukkan ke sebatang kayu dan dihulurkan ke mulut Jesus. Jesus mengecapnya lalu berkata : "Telah selesai." Setelah itu dia menundukkan kepalanya dan meninggal."

Pada ayat i dan ii ini penganut Kristian mendakwa dengan megahnya yang kasih sayang Jesus sehinggakan sanggup mati secara sukarela demi untuk menebus dosa manusia. Ada dua Persoalannya di sini. Persoalan yang perlu ditimbulkan disini pertamanya ialah apakah mungkin Tuhan Yang Maha Pengasih membunuh anakNya yang dikasihi untuk menebus Dosa Warisan dari nabi Adam kerana nabi Adam memakan sebiji buah larangan itu? Untuk ini pada logiknya adalah agak sukar menerimanya.

Persoalan keduanya dalam ungkapan "aku serahkan diriku ke dalam tanganMu". Nampaknya disini Tuhan Bapa dan Tuhan Anak seperti yang didakwa dalam Kristian itu wujud dalam Satu telah berpisah menjadi Dua. Satu Tuhan yang mati ditiang salib dan satu lagi Tuhan yang hidup (tidak mati). Tuhan anak memohon pertolongan dari Tuhan Bapa supaya menyelamatkannya. Apakah mungkin Tuhan memohon pertolongan Tuhan yang lain? Dalam konteks ini secara logiknya, agak sukar menerimanya.

iii. Tidak Rela disalib (Matthew, 27:45-50) bermaksud, "pada tengah hari selama tiga jam, Seluruh negeri itu menjadi gelap. Pada pukul tiga petang, Jesus berseru dengan suara lantang "Eli Eli lama sabaktani" yang bermaksud "Allah mengapa Engkau tinggalkan aku?". Beberapa orang di situ mendengar suara Jesus lalu berkata "Dia memanggil Elia". Seorang daripada mereka mengambil bunga karang, lalu mencelupkannya ke dalam wain murah. Kemudian bunga karang itu dicucukannya pada sebatang kayu, lalu dihulurkan ke mulut Jesus tetapi orang lain di situ berkata: "Tunggu, mari kita lihat kalau-kalau Elia datang menyelamatkan dia". Kemudian Jesus berseru lagi dengan nyaring lalu menghembuskan nafas terakhirnya".

iv. Tidak rela disalib (Mark,15:33-37)
Pada tengah hari, selama tiga jam, seluruh negeri itu menjadi gelap. Pada pukul 3 petang, Jesus berseru dengan lantang "Eloi Eloi lama sabaktani?" yang bermaksud "Ya Allah Ya Allah mengapa engkau tinggalkan aku?". Beberapa orang di situ mendengar suara itu lalu berkata "Dia memanggil Elia". Lalu seorang daripada mereka mengambil bunga karang yang dicelup dengan wain murah, lalu mencucukannya pada sebatang kayu lalu dihulurkan ke mulut Jesus sambil berkata "Tunggu! Mari kita lihat kalau-kalau Elia datang menurunkan dia dari salib." Lalu Jesus berteriak dan menghembuskan nafasnya yang terakhir."

Jelas dalam Matthew, 27:45-50 dan Mark,15:33-37, Jesus tidak rela dirinya di salib. Ini bertentangan sekali dengan Luke, 23:46 yang menunjukkan Jesus rela di salib. Persoalannya di sini ialah pertamanya, mana satu di antara dua kategori ini yang betul? (Rela / tidak rela di salib?). Keduanya menggunakan perkataan Allah itu menunjukkan bukan Jesus yang ditiang salib, sebab kalau Jesus sudah tentu di serunya Bapa! Sebab Jesus selalu menyebut "Bapa".

Bagaimana pun wujudnya persamaan di antara 4 Gospel tadi iaitu tentang "Kematian Tuhan / Jesus". Adakah anda percaya bahawa Tuhan telah mati? Persoalan ini perlukan penjelasan lanjut dari perspektif Kristian sendiri berasaskan Bible dan dari segi Islam. 

Rujuk halaman 143-145 dalam buku Satu Perhitungan : Islam-Kristian untuk lebih lanjut.

No comments: